Is jouw onderneming T.O.P© of flop?!

--Is jouw onderneming T.O.P© of flop?!

Jouw ondernemening T.O.P© of flop?!

Of hoe jij ervoor zorgt als ondernemer/zaakvoerder dat jij en je organisatie future-proof zijn!

Tijdens een interessant gesprek gisteren met een ondernemer over het al dan niet laten groeien van zijn zaak én het aantrekken van de juiste mensen, realiseerde ik me nog maar eens dat zijn geval niet uniek is. Zoveel ondernemers – heel vaak doorgegroeid vanuit hun eigen expertise als architect, boekhouder, fotograaf, aannemer, technisch expert, kok, …. zijn zo intens bezig met hun werk en de dagelijkse problemen en vinden zelden de tijd en het juiste klankbord om te werken aan hun bedrijf … tot het schoentje echt wringt.

Deze vragen komen dan ook meer dan eens voor:

  • Hoe vind ik goed personeel dat even geëngageerd is als ikzelf?
  • Met een gerust gevoel op vakantie gaan terwijl de zaak blijft draaien, hoe doe ik dat?
  • Hoe zet ik een familiezaak verder en leg ik mijn eigen accenten, want ik ben toch heel anders als mijn vader / moeder?
  • Met die ene medewerker heb ik het zo moeilijk en ik heb hem / haar echt nodig. Hoe zorg ik voor een betere connectie met die man / vrouw?

Vaak komt het erop neer dat we allemaal willen dat ons bedrijf binnen 10 jaar nog bestaat of rijp is om met meerwaarde verkocht te worden. Dat betekent dat we er vandaag moeten voor zorgen dat onze organisatie wendbaar en toekomstbestendig is.

Graag geef ik je alvast 3 tips om even stil te staan bij een aantal cruciale elementen om jouw organisatie future-proof te maken!

TIP 1 – Jouw droom

Herinner je je grote droom – voor jezelf én je onderneming. Waarom ben je ooit met je zaak begonnen of welke goede voornemens had je nog begin 2017? Denk maar aan Steven Covey’s ‘Begin met het einde voor ogen’.

Scoor dan van 1 tot 10:

  • In welke mate je vandaag effectief aan je persoonlijke doelen en dromen aan het bouwen bent?
  • In welke mate je bedrijf evolueert in de richting van je grote ondernemersdroom?

Zet daarnaast even de score die je op beide vragen graag zou willen zien. Als de scores tussen hoe het vandaag is en wat je zou willen verschillen, is het tijd voor actie!

TIP 2 – Verandering begint bij jezelf

Niemand zal het in jouw plaats gaan doen. Neem dus het heft in handen! Jij bent tenslotte de ondernemer!

Beantwoord daarom per doel dat je wil behalen deze 4 vragen:

  • Waarom is er actie nodig?
  • Welke acties moet ik exact doen?
  • Hoe zal ik mij voelen en welk beeld zie ik voor mij als deze acties gerealiseerd zijn?
  • Wie kan mij daarbij helpen?

Zo garandeer je dat je onmiddellijk bezig bent met dat te doen wat echt nodig is voor jezelf en je zaak.

TIP 3 – … en geloof!

Als je weet wat je wil en je wil het écht bereiken, laat dan zien dat je erin gelooft en schreeuw het van de daken! Immers alle actie ten spijt, als jij twijfelt of er nog niet echt in gelooft, dan merken ook je klanten, je medewerkers, … dat meteen.

Wil je het niet van de daken schreeuwen, engageer dan op z’n minst 1 persoon die er mee in gelooft en ervoor zal zorgen dat jij aan de juiste dingen blijft werken, die je moed geeft als het moeilijker wordt en die je er vooral aan herinnert waarom je het doet!

Gooi twijfel en angst voorgoed overboord … “En actie!”

Meer info?

Deze en nog veel meer tips, praktische modellen en stap voor stap begeleiding komen aan bod in onze programma’s de T.O.P©-Ondernemer– en T.O.P©-Fit in je zaak. T.O.P© is een unieke methodiek die tal van bewezen methoden, modellen en tools bundelt om ook jouw zaak future-proof te maken.
Kijk daarom snel naar onze aanbiedingen

Heb je specifieke vragen?  Aarzel niet om onze zaakvoerders Liesbeth Vereecke of Wim Vanderstraeten te contacteren.

“Als je weet waar je naartoe wil en morgen weer gewoon verder doet, dan zal er niets veranderen.”

Wil je inhoudelijk op de hoogte blijven?
Schrijf je dan in op onze Kroniek!

Geef het zeker een kans! Het kost maar 1 klik om je uit te schrijven.

NOG MEER INTERESSANTE ARTIKELEN…